Zgodnie z definicją słownikową, konfekcjonowanie to „dzielenie wyrobów na porcje i pakowanie”. W praktyce jednak możemy wyróżnić wiele odmian konfekcjonowania w zależności od rodzaju produktu, rodzaju pakowania czy samej dystrybucji.
Czym jest konfekcjonowanie?
W sensie technicznym jest to wszystko, co umożliwia posortowanie,
zapakowanie i oznaczenia towaru zgodnie z oczekiwaniami klienta. Usługi te najczęściej są wykonywane ręcznie, ale znaleźć można na rynku również firmy, które specjalizują się w takiej usłudze. Posiadają one maszyny oraz specjalne linie produkcyjne, które przyspieszają i automatyzują konfekcjonowanie produktu.Konfekcjonowanie towaru stanowi ostatni etap pakowania, który następnie trafia do klienta docelowego. Na tym właśnie etapie opakowanie, jak i jego forma mają szczególne znaczenie. Bardzo często zdarza się, że towar jest wielokrotnie przepakowywany, zanim trafi do odbiorcy. Dlatego też firmy zajmujące się odpowiednim pakowaniem towarów są ważnym partnerem dla producentów, dystrybutorów i hurtowników. Dodatkowo wyspecjalizowana firma może zapewnić recykling zużytych opakowań, a także innych materiałów, co wydaje się bardzo istotne w temacie wymogów środowiskowych.
Jakie usługi występują w zakresie konfekcjonowania?
Usługi z zakresu konfekcjonowania towarów i produktów promocyjnych to:
· Dodawanie próbek i gratisów do opakowań innych towarów, poprzez doklejanie ręczne;
· Tworzenie multipaków – czyli stworzenie paczki składającej się z
kilku jednorodnych przedmiotów;
· Pakowanie zestawów, które składają się z różnych artykułów np.
zestawy świąteczne;
· Naklejanie na towary, promocyjnych etykiet samoprzylepnych;
· Przepakowywanie produktów;
· Foliowanie w folię PCV oraz PE, tworzenie tzn. zgrzewki;
· Magazynowanie produktów lub materiałów promocyjnych niezbędnych do przygotowania zestawów promocyjnych i przeprowadzenia kampanii dystrybucji przygotowanych zestawów.
Odpowiednie konfekcjonowanie wymaga dużego doświadczenia, ale także odpowiedniego zaplecza.
Bardzo ważne jest docenienie takiej usługi, która powinna być świadczona w profesjonalny sposób. Nie należy lekceważyć konfekcjonowania towaru, ponieważ atrakcyjnie wyglądające opakowanie przyciąga wzrok klienta, który ostatecznie decyduje czy dany produkt kupić.